Średnia, mała, czy duża gmina?
Eco-intelligence radzi sobie w każdej
Inteligentny system monitoruje proces oczyszczania miasta. Dokonuje analiz, ułatwia zarządzanie, planowanie i raportowanie. Jest skalowalny, elastyczny, intuicyjny w obsłudze. Zoptymalizowany po stronie kodu. Dlatego obsługuje tysiące użytkowników i setki procesów w tej samej chwili.
Niektóre funkcje Eco-Intelligence:
- Rejestrowanie pracy śmieciarek i kontenerowców w czasie rzeczywistym,
- Monitorowanie nieścisłości przy odbiorze odpadów,
- Dokumentacja zdjęciowa on-line,
- Integracja z czytnikiem RFID,
- Harmonogramy odbioru odpadów dla mieszkańców na stronie www,
- Reklamacje, harmonogramy, odbiory, frakcje podpięte do cyfrowej kartoteki nieruchomości,
- Integracja z wagą na sortowni,
- Automatyczne sprawozdania i zestawienia dla województwa.

- Codzienne odbiory odpadów i bieżąca obsługa deklaracji generują komplet danych,
- łączenie bazy nieruchomości z Miejscami Gromadzenia Odpadów (MGO) – pełna automatyczna dwustronna synchronizacja,
- zawsze aktualne i prawdziwe dane w oparciu o platformę IT – w gminie, firmie oczyszczającej miasto, przedsiębiorstwach na terenie gminy, u mieszkańców,
- deklaracje i dane właścicieli, harmonogramy, odbiory odpadów, nieruchomości niezamieszkałe i zamieszkałe.
- Struktura odpadów i frakcji w rozbiciu na nieruchomość, ulicę, dzielnicę, teren miejski, wiejski lub całość,
- analiza deklaracji w stosunku do odbiorców w dowolnym zestawieniu (nieruchomość, ulica, dzielnica, teren miejski, wiejski lub całość),
- wyszukiwanie wątpliwych danych, nadużyć, potencjalnych miejsc strat, w tym w raportach firmy oczyszczającej miasto,
- podgląd z użyciem technologii Street View lub widokiem satelitarnym z naniesioną mapą pojemników i odbiorów,
- raporty dla województwa,
- wsparcie procesu planowania.
- Całkowicie samodzielne oczyszczanie całego terenu przez gminę w ramach własnej jednostki organizacyjnej,
- pełne rozliczanie wszystkich czynności, brygad, pojazdów, procedur.
- Harmonogramy odbiorów, które są potrzebne mieszkańcom i przedsiębiorstwom do przygotowania odpadów do odbioru,
- statystyki odebranych odpadów użytkownika w skali każdego miesiąca i roku,
- moduł może przypominać o płatnościach, wysyłać powiadomienia,
- zakładanie reklamacji, prowadzenie spraw i obieg pism w zgodzie z KPA (kontrola oraz bieg terminów),
- włączenie firmy oczyszczającej miasto w obieg spraw, które jej dotyczą.
- Automatyczne pobieranie oraz aktualizowanie tras (zarówno śmieciarek jak kontenerowców),
- bieżąca lista opróżnionych pojemników z miejsc gromadzenia odpadów,
- natychmiastowy podgląd nieścisłości, rozbieżności wraz z dowodami (zdjęciami) i geo-lokalizacją,
- podgląd zebranych frakcji każdego pojazdu lub całej floty,
- stałe automatyczne porównywanie deklaracji do odbiorów z natychmiastowym alertem po stwierdzeniu niezgodności,
- lista nieopróżnionych, pominiętych pojemników lub źle postawionych, z brakiem możliwości dojazdu, uszkodzeniem,
- definiowalne alerty z natychmiastowym wyświetleniem na ekranie np. po napotkaniu pojemnika bez deklaracji (wezwanie Straży Miejskiej),
- natychmiastowe alerty niewłaściwej segregacji – np. ktoś wrzuca akumulatory do makulatury,
- rejestracja odbiorów, podstawień kontenerów, podgląd ilości i typów odebranych kontenerów, miejsc,
- przejechane kilometry,
- automatyczne propozycje optymalizacji tras,
- kontrola kursów na sortownie i składowiska,
- wiele innych funkcji.
Kłopoty ze sprawozdaniami w gminach
Pojawiło się wiele dyskusji na temat sposobu obliczania poziomu recyklingu papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła na potrzeby obowiązkowych sprawozdań gmin. Niektóre gminy składały korekty sprawozdań. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. podaje obowiązujący wzór, który zawiera indeks Umpmts i oznacza łączny udział odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła i wielomateriałowych w składzie morfologicznym odpadów komunalnych. Skład może być oznaczony na podstawie Krajowego planu gospodarki odpadami lub na podstawie badań morfologii odpadów.
Poziomy recyklingu w oparciu o dane Krajowego planu gospodarki odpadami•
Miasta powyżej 50 tys. mieszkańców
Aby wyznaczyć Umpmts,należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla miast powyżej 50 tys. mieszkańców wynosi on:
Umpmts = 49,3%
Miasta poniżej 50 tys. mieszkańców
Aby wyznaczyć Umpmts,należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla miast poniżej 50 tys. mieszkańców wynosi on:
Umpmts = 36,4%
Gminy wiejskie
Aby wyznaczyć Umpmts,należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla gmin wiejskich wynosi on:
Umpmts = 31,8%
Gminy miejsko-wiejskie
Aby wyznaczyć Umpmts dla gminy miejsko-wiejskiej, należy obliczyć stosunek części miejskiej do wiejskiej (na podstawie liczby mieszkańców poszczególnych terenów gminy), a następnie pomnożyć przez odpowiednie Um z Krajowego planu gospodarki odpadami. Um dla całej gminy jest sumą iloczynów Um części wiejskiej i Um części miejskiej.
Przykład:
Gmina miejsko-wiejska ma 10.000 mieszkańców (Lm). W części miejskiej (Lmm) mieszka 7.000 osób, wiejskiej (Lmw) 3.000. Ustalenie poziomów recyklingu:
- Najpierw należy ustalić procent mieszkańców części wiejskiej (x) i miejskiej (y)
x = (Lmw * 100) / Lm = (3 000 * 100) / 10 000 = 30%
y = 100% – x = 100% – 30% = 70% - Następnie można wyznaczyć wskaźnik, korzystając z dwóch danych wskazanych w Krajowym planie gospodarki odpadami – Umpmts dla terenów wiejskich (Umw) oraz Umpmts dla miast poniżej 50 tys. mieszkańców (Umm). Udział morfologiczny dla całej gminy wyznacza się w następujący sposób:
Umpmts = (Umw * x) + (Umm * y) = (31,8 * 0,30) + (36,4 * 0,70) = 35,02%
Gminy pracujące w oparciu o system Eco-Intelligence, generują sprawozdania automatycznie lub półautomatycznie
ACME jest pionierem polskich rozwiązań inteligentnych w gospodarce odpadami i ekologii. Działamy w tej branży 28 lat.
Masz pytania? Zadzwoń lub napisz
• Przykłady zaczerpnięte z oficjalnych materiałów Ministerstwa Środowiska